maandag 16 juli 2007

Terreinwinst in scheermesjesoorlog





De geschiedenis zal zich Mark Eyskens herinneren als een buitengewoon doch wat amateuristisch politicus, als gewoon hoogleraar en weekendschilder. Het Diependaele Instituut kent hem vooral als auteur en redenaar en heeft enkele zinnen in de annalen genoteerd. Hier is er zo een: economie is oorlog. Onze oorlogscorrespondenten van toen verslaan nu het bedrijfsleven.
Wie dan de oorlog verslaat? Jef Lambrecht bijvoorbeeld, die in zijn vrije tijd aan kunst doet. Is oorlog dan kunst geworden?

Dit terzijde. Het Diependaele heeft zich bij wijze van experiment om Eyskens bewering te toetsen, ingegraven in de scheermesjesoorlog. Het gaat om een strijd die wordt gestreden op het scherp van de snee, uiteraard maar vooral op lange termijn. Daarom kan het Instituut slechts een enkele man het terrein insturen. Inderdaad, een man. Oorlog is een mannenzaak en scheren ook. Onder de titel 'nog meer schering?' staat op dit blog al wat te lezen over de inzet.

De tegenstanders dan. Aan de ene kant de wat Frans lijkende Amerikaan Gilette, uitvinder van het flexibele wegwerpscheermes. Onder het motto: we worden rijk met iets dat een ander weggooit, werd hij rijk en verloor dan in de jaren 20 van vorige eeuw zijn fortuin. Hij vond het scheermesje reeds in 1903 uit. Geheel tussen haakjes: deze man was een utopisch socialist, toch zeker geen kapitalist.
Aan de andere kant de enige nog degelijke Britse industrie: Wilkinson, oorspronkelijk wapenfabrikant, later bouwer van motorfietsen en nog later van scheermessen.
Kortom, geen kleine jongens, die ook al meer dan een eeuw meegaan.

Gilette maakte oorspronkelijk een scheerapparaat met een schroef in het midden die het tweesnijdend mesje vasthield. De kop van het apparaat was dus een Janus. Wilkinson boog gewoon de twee kanten van het gilette mes samen en stak die in een kop, een ware omwenteling. Een dubbele opstelling, een lichtere en wendbare kop. Gilette dreigde van de scheerkaart te verdwijnen. Daarop werd de oorlog ontketend.

De kop van Wilkinson zit aan het apparaat vast met een systeem dat zich aan de uiterste binnenkanten van het scheermes vastzet. De pinnetjes van een Wilkinson zijn naar buiten gericht, extravert.
Om niet in het niet te verdwijnen, kopieerde Gilette het Wilkinsonmesje maar zette het vast aan het scheerapparaat met twee naar binnen gerichte, introverte pinnetjes.

Wat daarna volgde is geschiedenis. Wie was er eerst met de glijstrip? Wie bracht een tweede glijstrip aan? Wie stak er eerst een turbo in het scheermes: drie in plaats van twee (voor de prijs van vier)? Wie kwam er als eerste met het buigzaam mesje, flexoscheren werd het? Dit alles werd ondersteund met ware veldcampagnes, pardon mediacampagnes, op de kap van de verbruiker. Die zag op zowat vijf jaar de prijs van de scheerapparaten van beide kampen verdubbelen, die van de mesjes verdriedubbelen.

Enkele verbruikers gaven zich verloren en kochten een elektrisch scheerapparaat (Philips of Braun, dat zijn de oorlogmakers op dit terrein, het droge dus) of een bic wegwerpapparaat of een zonder 'bic', die ondanks de ecotaks goedkoper uitvielen.

De dappersten in heel die strijd waren traditiegetrouw de Belgen. De Romeinen hadden ons al goed gezien en ingeschat … als cultuurbarbaren. We zijn sindsdien aardig verfijnd geworden. Van alle Belgen is Delhaize de sluwste. In de rage rond de witte producten was dit merk erin geslaagd de twee soorten mesjes te laten maken en voor een derde van de prijs onder eigen merk aan te bieden. GB, later Carrefour, bracht een tijdlang een giletteachtig scheermesje onder eigen naam. Delhaize luidde een periode van gewapende vrede in.

De oorlog brak opnieuw uit toen Gilette zijn nieuwste versie lanceerde, daarin Carrefour als tegenstander kreeg en Delhaize het eigen merk uit de rekken nam. Weer werden enkele verbruikers getroffen die naar wegwerpapparaten grepen. Het jongste nieuws in het verslag van onze medewerker meldt echter een nieuwe periode van vrede. De lagekostenmagazijnen Lidl en Aldi hebben kamp gekozen. Lidl verkoopt voor een habbekrats een scheermes dat op een Gilette past, Aldi verkoopt Wilkinsoncomptabiele mesjes voor een zelfde habbekrats.

Tot zover het nieuws omtrent deze oorlog. Word vervolgd.

Geen opmerkingen: