vrijdag 13 juli 2007

Bomspotting





Er is vroeger dan verwacht resultaat geboekt in het onderzoek naar vrachtwagens die pijlers van viaducten willen onderuit halen. Daarover later meer. Inmiddels is hier een medewerker een paar nachten zoet geweest met volgend onderzoek. Het nieuws sloeg in als een verfbom en kleurde meteen de dag van de lezer van de krant de Morgen: "Na de 65-plussers hebben jongeren onder de 25 de strengste sociale normen van alle Belgen. Dat blijkt uit onderzoek bij 1.822 personen in mei 2007 uitgevoerd door Mediapoll en Fieldforce". Het stond er te lezen op vrijdag de dertiende, meer bepaald juli van dit jaar. Dat roept en tiert om meer op zo'n ongeluksdag. Het onderzoeksbureau Pocket Marketing/nXt analyseerde de resultaten.
Tijd dus voor het Diependaele instituut om het veld op te gaan en een veldonderzoek te houden.

De meest sociale omgeving, waar Mediapoll en Fieldforce nog een braak terrein kunnen aanboren, is het openbaar vervoer. Dat bestaat uit tram, bus, trein en vliegtuig. Hoe gedragen jongeren zich daar? Ze nemen gretig het openbaar vervoer en gebruiken het vaak voor hun dagelijkse volksverhuizing. Ongeacht hoe ver ze reizen, ze nemen al gauw een middel- tot reuzengrote zak op de rug. Sommigen nemen er nog een kleine bij. Die dragen ze dan op de borst. De draagbare computer steekt soms in nog een derde tas.

Dit alles spreiden ze tentoon op een of meer andere zitplaatsen. Zelf gaan ze niet meteen met zijn allen zitten. Zowat de helft onder hen hangt tussen de rugleuning en de zitplaats voor hen. In eerste instantie spreiden ze zo hun flexibiliteit ten toon. Daarnaast zijn ze zeer bezorgd om de toekomst van de kinesitherapeuten. Deze moeten nog zowat tien jaar doorbijten en dan krijgen ze massaal doorgezakte ruggen te behandelen.
Hoe zou Herman Konings van Pocket Marketing nXt dit verwoorden: "Daar schuilt op lange termijn een sociale dimensie in het hangen van deze jongeren naar de kinesitherapeuten toe". Daar gaat het dus naartoe.
Stel, je bent een gebruiker van het openbaar vervoer, pakweg treinreiziger. Je komt in een coupé terecht met twee jongeren onder de 25 (de groep wordt in vaktermen meestal de 25- genoemd). Er is geen zitplaats meer vrij. Dan ga je toch die bagage op zijn plaats zetten en ga je toch zitten? Nee, die ene jongere die je hierbij buiten zijn of haar wil om betrekt, voelt zich op zijn plaats gezet en foetert.

Dan blijkt pas hoe de bevindingen van Mediapoll en Fieldforce verschillen van die op het terrein. In meer dan de helft van de gevallen gaat de foeterende en zelfs sputterende jongere over tot een weinig samenhangend vertoog. De toon van dat vertoog mag dan scherp zijn, op het assertieve af, het gebrek aan samenhang haalt die scherpte onderuit. Een beetje gewillig toehoorder hoort van op zijn hard bevochten en dik betaalde zitplaats, termen vallen, over en weer slingeren tussen andere woorden, als daar zijn: recht, individueel, u zou zich moeten schamen / verontschuldigen / terugtrekken en dies meer.

Een minderheidspositie bekleden dan weer de jongeren (25- m/v) die hun voeten met schoenen en al op de belendende zitplaats leggen. Bij de Lijn betalen ze daar al vlug 50 euro voor. Een duur zitje. Bij de spoorwegmaatschappij zijn ze nog lang zo ver niet, daar zit de schrik onder de treinbegeleiders er nog goed in.
Vanwaar die dure prijs? Een woordvoerder van de Lijn daarover aan de lijn: "Jongeren drijven vaak de spot. Sommigen drijven die op tot regelrechte fysieke bedreiging. Daarom hebben we lijnspotters ingezet. Zij hebben de bevoegdheid het biljet van 50 euro meteen te innen." Benieuwd welk bureau de volgende keer de bevraging mag voeren en of 1.822 personen nog als een voldoende representatief staal zal worden aangehouden.

1 opmerking:

Anoniem zei

Pocket Marketing ligt duidelijk onder vuur. Misschien heeft de journalist in de Morgen verkeerd het woord onderzoek gebruikt, daar waar het om een bevraging ging. Bovendien kan Herman Konings onmogelijk de terugkeer van Herman de Coninck inluiden, tenzij de doden over hun graf heen het alsnog zouden proberen. Dit geheel terzijde.